2.10.09

Verd ei asenda miski

Hea uudis on see, et Eestis oli eelmisel aastal peaaegu 34 603 inimest, kes käisid vähemalt korra aastas verd andmas. Halb uudis aga see, et meil on doonoreid ikka veel märksa vähem kui näiteks Põhjamaades. Maailma Tervishoiuorganisatsiooni hinnangul peab turvalise verevaru tagamiseks vereloovutajaid olema vähemalt 4% elanikkonnast, meil jääb see protsent paraku väiksemaks kui 3.

Seetõttu on Eesti Doonorite Selts kolmel viimasel aastal korraldanud suure suvise reklaamikampaania, mille eesmärk on tuua inimesi ka puhkuste ajal verd loovutama. „Kavandasime oma sotsiaalkampaania suvele just seetõttu, et inimesed ise ja nende mõtted on suviti mujal. Seetõttu kahenesid varasematel aastatel suviti verevarud Eestis kohati ohtlikult väikeseks,“ selgitas Doonorite Seltsi juhatuse liige Hannes Rumm. „Teine põhjus kampaania suvele ajastamisel oli see, et ka verekeskustes on juulis puhkuste aeg ning ise nad sel ajal aktiivset turundust ei tee.“

Masust hoolimata õnnestus Doonorite Seltsil ka tänavu juulis-augustis sotsiaalkampaania "Verd ei asenda miski" läbi viia nii, et selle arvestuslik rahaline maht ületas poolt miljonit krooni. „Meediaväljaanded andsid meie sotsiaalkampaaniale oma reklaamipindu täiesti tasuta,“ rõhutas Hannes Rumm. „Meeldiva üllatusena kasvas meie kampaania kavandatust märksa suuremaks, kuna pärast esimeste reklaamide ilmumist Õhtulehes, Postimehes ja Ajakirjade Kirjastuse väljaannetes pakkusid veel mitu ajalehte ja ajakirja meile omal algatusel tasuta reklaamipindu. Selline käitumine näitab Eesti meediaettevõtete sotsiaalset vastutustunnet.“

Aga muidugi ei mõõdeta sotsiaalkampaania edu mitte reklaamimahu, vaid vereloovutuste arvu järgi. Tänavune kampaania suurendas juulis verekeskuste andmetel vereloovutuste arvu Põhja-Eesti Regionaalhaigla, Tartu Ülikooli Kliinikumi ning Ida-Viru Keskhaigla verekeskustes 8-24% võrra. Eriti suur oli doonorite juurdekasv Ida-Virumaal, kuna tänavu viidi osa kampaaniast esmakordselt Raadio 4 ja venekeelse Postimehe toetusel läbi vene keeles.

„Haiglate nõudlus doonorivere järele oli suvel suur ja seda eriti juulikuus. Tänu teravmeelsele kampaaniale oli doonoreid palju ja kõik ülekannet vajavad patsiendid said abi,“ tunnustas sotsiaalkampaaniat Põhja-Eesti Regionaalhaigla verekeskuse juhataja Riin Kullaste.

Doonorite Seltsi sotsiaalkampaania teostas reklaamibüroo Utopia. „Doonorite Seltsi puhul on tegu ideaalkliendiga, kes ei sea teostusele mõttetuid nõudmisi, vaid usaldab tegijaid täiega. Tore, et lisaks protsessile oli meeldiv kogu tulemus,“ kirjeldas Utopia üks juht Alvar Jaakson (fotol) kampaania tegemist. „Mitmed ideed olid siin juba pikalt mõttes mõlkunud, ülesandeks oli silmatorkava kujundi leidmine ilma kaastunde, šoki ja hädahüüu klišeedesse langemist.“

Kampaaniat „Verd ei asenda miski“ toetasid ajalehed Õhtuleht, Postimees, Eesti Ekspress ja Maaleht, ajakirjad Pere ja Kodu, Oma Maitse, Anne, TervisPluss, Stiil, Kodukiri, Eesti Naine, Kroonika, Tehnikamaailm, Kodu ja Aed, Maakodu ning raadiojaamad Vikerraadio, Raadio 2, Raadio 4 ja Klassikaraadio.

Eesti Doonorite Selts palub kõigil Best Marketingi lugejatel, kel on ideid ja soovi toetada järgmisi doonorlust edendavaid sotsiaalkampaaniaid, võtta Doonorite Seltsiga ühendust aadressil hannes.rumm@mediafocus.ee või telefonil 52 37 525.

Milleks doonoriverd kasutatakse? Eesti haiglate patsiendid vajavad doonoriverd iga päev, sest verd ei ole võimalik tööstuslikult toota ja vere ainsaks allikaks on doonor. Doonorite verd kasutatakse rasketel operatsioonidel, sünnitustel, patsientide raviks verejooksu, raske trauma, aneemia, leukeemia, vähi- ja maksahaiguste, põletuste ja paljude teiste haiguste puhul. Doonorivere toel on võimalikud ka paljud plaanilised operatsioonid, mida muidu liiga suure verekaotuse kartuses ei saaks sooritada. Eestis on doonorlus tasustamata. Allikas: www.verekeskus.ee

Selle artikli leiate ka tänasest võrguajakirjast Best Marketing.

No comments: