16.6.09

Bensiini hinnatõus võib nurjata euroalaga ühinemise

Kuigi valitsus soovib jätkuvalt täita 2009. aastal euroalaga ühinemiseks vajalikke nõudeid, ähvardab valitsuse soov tõsta eelarve tasakaalustamiseks käibemaksu ja kütuseaktsiisi sellega, et meie tänavune inflatsioonimäär kasvab suuremaks kui seda lubavad Maastrichti kriteeriumid.
Rahandusministeeriumi hinnangul suurendab 2% suurune käibemaksumäära ning täiendav kütuseaktsiisi määra tõus tänavu inflatsiooni 1,01% võrra. Ent see number näitab ainult praegu Riigikogus arutlusel olevate otsuste mõju ega arvesta muude mõjudega, mis võivad inflatsiooni kiirendada.

Äsja tõusis nafta hind maailmaturul üle 70 dollari barreli eest ning kui nafta hind jätkab tõusu, siis tõstab see paratamatult Eestiski mitmete kaupade ja teenuste hindu. Kahjuks polnud Riigikogu rahanduskomisjoni esimees Taavi Rõivas täna võimeline vastama küsimusele, millisest naftahinna tasemest alates tõuseb Eesti inflatsioonimäär üle Maastrichti kriteeriumites nõutud taseme.

Rahandusministeeriumi hinnangul tuleb Eestil tänavu Maastrichti inflatsioonikriteeriumi täitmiseks hoida inflatsioonimäär 1,5% tasemel. Seega tekib käibemaksumäära ja järsu kütuseaktsiisi tõusu järel olukord, kus mistahes muud ootamatud hinnatõusud, mis ei allu Eesti valitsuse kontrollile, võivad nurjata Maastrichti inflatsioonikriteeriumi täitmise.

Oht kõrge inflatsioonimäära tõusu tõttu euroala ukse taha jääda on veel üks näide selle kohta, et käibemaksumäära asemel on praeguses olukorras palju mõistlikum tõsta tulumaksu. Seda aga ei tehta mitte majanduspoliitilistel, vaid parteipoliitilistel põhjustel, sest madal tulumaksumäär on Reformierakonna ning IRL-i püha lehm.

1 comment:

Vahur Koorits said...

Selline märkus, et naftahinna tõus tõstab inflatsiooni ka mujal ja järelikult peaks mujal kasvavad hinnad kompenseerima ka meie hinnatõusu. Või kuidas sellega täpselt on?