10.5.08

Luksusautode maksustamine on õiglane

Euroopa Liidus on rahandusministeeriumi andmetel ainult kaks riiki - kus autode omamist ühel või teisel moel ei makstustata. Üks neist on Eesti ja teine Leedu. Kõigis teistes riikides maksustatakse kas kalleid, võimsaid, keskkonnavaenulikke või lihtsalt kõiki autosid.

Sotsiaaldemokraadid pakkusid riigieelarve strateegia arutelu ajal oma partneritele välja meie erakonnas pikalt ettevalmistamisel olnud idee: luksusautode maksustamise. See tähendab autosid, millel on võimsust üle 140kw.

Selliseid autosid on autoregistri andmetel meie teedel vuravatest 580 000-st autost veidi üle 28 000 ning nende maksustamine annaks esialgsete arvutuste kohaselt riigile lisatulu miljard krooni aastas.

Ent muidugi ei ole riigile lisatulu hankimine meie ainus eesmärk. Esikohal on keskkonnasäästlikuma käitumise soodustamine. Pole midagi hullu sellest, kui uue seaduse jõustudes väheneb väga võimsa mootoriga autode osakaal Eestis järsult, sest siis väheneks samavõrra ka heitgaaside õhkupaiskamine.

Uue seaduse üks headest kõrvalmõjudest oleks kindlasti seegi, et säästlikuma mootoriga autode kasutamine vähendaks veidi meie väliskaubanduse tasakaalu, kuna kogu mootorikütuse ostame me ju sisse.

Pole üllatav, et esimese hooga sai meie idee kohati päris raevuka vastukaja. Lausa lapsiku mõttega tuli välja Postimees, mille juhtkiri väitis: "Paraku on lausa marksistlik idee maksustada kedagi jõukuse pealt..."

Postimehe definitsiooni järgi oleksid enamus Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika maid padumarksistlikud, sest valdavalt maksustatakse seal inimesi nende omandi ja sissetulekute pealt nii, et mida suurem omand või suurem sissetulek, seda kõrgem on ka maksukoormus.

Luksusautomaks on üks kõige õiglasemaid makse üldse. Loomulikult on auto tänapäeval tarbeese paljude inimeste jaoks, kes peavad iga päev näiteks kümnete kilomeetrite taha tööle sõitma. Aga kindlasti ei pea näiteks Jaanus Rahumägi Riigikokku tööle sõitma Hummeriga. Pikka kasvu mehena leiab ta endale kindlasti vajadusel ka mõne keskklassi auto, millessse mugavalt istuma mahub. Niikuinii maksab Rahumägi ja maksavad teised luksuseihalejad oma jõukuse eksponeerimiseks ja edevuse rahuldamiseks juba praegu oma autode ning nende kütust õgivate mootorite eest palju rohkem kui tavatarbijad. Õiglane on, et kui keegi kasutab autot mitte tarbeesemena, vaid staatuse sümbolina, siis maksutatakse tema ebamõistlikke tarbimisharjumusi karmimalt.

Olen kindel, et arutelu luksusautode maksustamise üle tuleb pikk ja põhjalik. Edaspidi kindlasti ka palju asjalikum ning vähem emotsionaalne.

Muidugi on sotsiaaldemokraadid valmis arutama selle üle, kuhu täpselt tõmmata maksustatavate autode piirjoon. Ka selle üle, kas maksu võiks esialgse kavaga võrreldes üht või teistmoodi diferentseerida. Ent ühes oleme kindlad, luksusautomaks tuleb Eestis varem või hiljem niikuinii.

Kui meie partnerid Reformierakonnast ja IRList selle idee praegu üle parda viskavad, siis on sel valus päevapoliitiline mõju - vastavalt tuleb riigieelarves 28 000 luksust nautiva inimese arvelt muid vajalikke kulusid miljardi krooni võrra koomale tõmmata. Vähendada lasteaedada ja koolide rahastamist, loobuda mõnest tee-ehitus projektist, loobubda mõnest sotsiaaltoetusest vms.

Isegi kui nii läheb, jäävad sotsiaaldemokraadid oma luksusautomaksu ideele kindlaks ning see idee jääb meie programmi pikaks ajaks.

5 comments:

Anonymous said...

"kui uue seaduse jõustudes väheneb väga võimsa mootoriga autode osakaal Eestis järsult, sest siis väheneks samavõrra ka heitgaaside õhkupaiskamine."

Vabandage, kas te olete kursis muidu kehtivate saastenormidega ja asjaoluga, et autod peavad käima tehnilisel ülevaatusel, kus mõõdetakse heitgaase, st. pole kellelgi lubatud ületada kehtivaid norme (ka võimsa mootoriga autodel) seega ei pea teie väide paika.

"Postimehe definitsiooni järgi oleksid enamus Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika maid padumarksistlikud, sest valdavalt maksustatakse seal inimesi nende omandi ja sissetulekute pealt nii, et mida suurem omand või suurem sissetulek, seda kõrgem on ka maksukoormus."

Siinkohal olen ma teiega nõus, postimees on teinud ülekohut! kuid maksustage siis luksusautosid (mis sageli polegi niiväga luksusautod) samuti vastavalt omaniku jõukusele! :)


"Luksusautomaks on üks kõige õiglasemaid makse üldse. Loomulikult on auto tänapäeval tarbeese paljude inimeste jaoks, kes peavad iga päev näiteks kümnete kilomeetrite taha tööle sõitma. Aga kindlasti ei pea näiteks Jaanus Rahumägi Riigikokku tööle sõitma Hummeriga."


Jah, tema ei pea hummerit kasutama, sest teate küll, teil on seal valitsuses väga head palgad võrreldes minuga, ning te saate ilmselt suuremate probleemideta oma autot vahetada millise vastu tahes kui soov tekkib. Küll aga pean mina paar kuud kartulikoori sööma, et oma mõnekümne tuhandese turuväärtusega (noh peale maksu sisseseadmist kaoks ilmselt viimanegi väärtus) auto väljavahetamiseks! Südamest palun teid, et jätke siis vähemalt näiteks vanemate kui 15a ja üle 10a tagasi eestis esmaregistreeritud üle 139kW autode omanikud maksust puutumata! Nii jääksid ära ka pretensioonid paljude hobiautode omanike poolt (kes ei sõida igapäevaselt oma masinatega ja seega ka ei saasta oluliselt midagi) ning ei sülitataks näkku ka lihtsale inimesele, kes olude sunnil mõne sinna liigituse alla kuuluva autoga liikleb. Muide ma valisin teie erakonda... loodan et ei pea teis lõplikult pettuma :(

Anonymous said...

"ning nende maksustamine annaks esialgsete arvutuste kohaselt riigile lisatulu miljard krooni aastas."

Mul on veel parem idee, kuidas Eesti majandust päästa- automaks ei peaks mitte olema 36000-54000, vaid 360000-540000 krooni aastas. Esialgsete arvutuste kohaselt saaks lisatulu 10 miljardit krooni aastas! Kas suudab mõni sots selles arvutuses mõnda nõrka kohta näha?

Anonymous said...

, kas sellepeale olete kah mõelnud, et mis sellise maksu resultaadiks olema hakkab. Isiklikult on mul tunne, et lihtsam on mujale elama minna, kui sellist jama kannatada. Mõtlete, et koorite kedagi jah? Unistage edasi. Ja siis on minu maksusissetuleks Eesti riigile ümmargune 0. See oleks küll lahe onju?

Anonymous said...

Aga eesti riigi põhimõte ongi ju selline, et elanikelt võimalikult palju raha kätte saada. Õige ka, milleks rahvale raha vaja, lapsed metsa juurikaid otsima. Milliseid ülimaid idootsuseid veel oodata on? Mina igatahes hakkan tõsiselt kaaluma siit riigist jalga laskmist, koos perega loomulikult. Eesti riik ei soosi tavakodanikke, ega hakka seda ka kunagi tegema.

Anonymous said...

tsitaat: "Kirjutan siin ajaveebis oma töödest ja tegemistest, aga ka neist asjadest, mis Eesti elus minu jaoks kõige olulisemad on. Head lugemist!"

Sellest saab järeldada, et sinu jaoks ongi kõige olulisem tõsta makse, koorida rahvast maksimaalselt! Habememaks oli ka vist kunagi? Hakkas mõte liikuma?